Câți kilometri noi de autostradă îți promite Guvernul Orban în 2020
La început de an, politicienii se întrec în promisiuni. Una dintre ele se referă și la zeci de kilometri noi de autostradă care s-ar putea deschide în 2020.
Guvernul vine cu promisiuni mari la început de an. Promite că va inaugura anul acesta mult mai mulți kilometri de autostradă decât anul trecut. Planurile sunt ambițioase și dau bine pe hârtie. În realitate, însă, lucrurile ar putea sta altfel.
Specialiștii de la Asociația Pro Infrastructura, cei care monitorizează lucrările mari de infrastructură, susțin că Guvernul lansează niște cifre irealizabile. Declarațiile ministrului Transporturilor legate de kilometrii noi de autostradă sunt contrazise.
Ce promite Guvernul în privința autostrăzilor
Guvernul insistă că va inaugura anul acesta nu mai puțin de 120 de kilometri de autostradă. Asta ar însemna de aproape trei ori mai mult decât ce a adus 2019. Ar fi un pas în față, numai că nu prea se realizează așa de ușor.
Printre prioritățile Guvernului se află, potrivit ministrului Transporturilor Lucian Bode, lotul Biharia – Borș din Autostrada Transilvania. După mini-lotul de autostradă de la granița cu Ungaria, ministrul a menționat loturile 1 și 2 din Autostrada Sebeș – Turda, un lot din Autostrada Ogra – Câmpia Turzii, Centura Bacău cu primii kilometri de autostradă din Moldova și tronsonul 2 din Drumul Expres Craiova – Pitești.
„Cei 5,35 kilometri de autostradă de la Borș până la Biharia sunt finalizați în proporție de 73%, practic putem circula în regim de drum național pe acest obiectiv. Nu îl dăm în trafic pentru că am decis să nu așezăm stratul de uzură până în momentul în care finalizează și vecinii noștri obiectivul care ne leagă de Borș – Debrețin – Budapesta. În momentul în care vor finaliza ei, vom turna stratul de uzură și practic acest obiectiv undeva prin iulie 2020 va putea fi dat în trafic fără probleme”
Lucian Bode, ministrul Transporturilor
Promisiuni fanteziste?
Numai că de la promisiuni la realizare e cale extrem de lungă. Asociația Pro Infrastructura atrage atenția că declarațiile ministrului trebuie privite cu o mare doză de scepticism.
„Suntem rezervați cu privire la o îmbunătățire semnificativă în noul an. Într-un scenariu realist, ne așteptăm la 23 de kilometri noi de autostradă în 2020 (A3 Iernut-Chețani și A3 Borș-Biharia), iar într-un scenariu optimist și chiar ultra-optimist la 64 de kilometri noi de autostradă (A3 Iernut-Chețani, A3 Borș-Biharia, A10 Sebeș-Teiuș, A7 Bacău)”, estimează reprezentanții Asociației Pro Infrastructură.
În 2019, în România s-au inaugurat doar 43 de kilometri noi de autostradă. Este mult mai puțin față de promisiunile de la început de an, când unii oficiali avansau chiar și 180 de kilometri noi de șosea de mare viteză.
În 2018, spre exemplu, s-au inaugurat doar 60 de kilometri.